It is currently Thu Mar 28, 2024 12:08 pm

All times are UTC + 1 hour




Post new topic Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Re: wimbloemendaal
PostPosted: Thu Mar 27, 2014 10:20 am 
Offline

Joined: Wed Sep 06, 2006 5:58 pm
Posts: 2810
http://wimbloemendaal.blogspot.nl/2014/ ... pe-36.html

De Type 35's zijn genoegzaam bekend, maar de Type 36 is weer zo'n wonderlijke eend in de bijt. Bugatti, altijd in de weer om een auto zo licht mogelijk te maken, had, besloten deze éénzitter niet van achtervering te voorzien. Heel misschien een aardig ideevoor de gladhouten circuits in de Verenigde Staten, maar niet voor een normaal stratenwegdek waarop in Europa werd geracet, de coureurs werden hier uit hun bolides gejonast. Later werd in ieder geval één van de auto's van achtervering voorzien. Type 36 had een achtcylinder 1100cc motor en en er reden twee zonder vering en één met vering mee in de Grand Prix d'Alsace van 1926. Dubonnet won (hij reed de geveerde wagen) de tweede en derde plaats waren voor Maggi en de Vizcaya met de ongeveerde auto's, plaats vier en vijf waren voor Sima-Violets, de resterende acht bolides kwamen niet opdagen.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: wimbloemendaal
PostPosted: Sat Mar 29, 2014 8:04 am 
Offline

Joined: Wed Sep 06, 2006 5:58 pm
Posts: 2810
http://wimbloemendaal.blogspot.nl/2014/ ... pe-50.html

Dit is een bijzonder exemplaar van het Type 50B want, net als bij een vrachtwagen, met dubbellucht achter. De motor was een B1: inhoud 4,7 liter. Dubbellucht was gemonteerd om in het Grootbritse sneller een heuvel te beklimmen. Er is overigens discussie mogelijk over het Typenummer, want soms staat de eenzitswagen als Type 59 vermeld.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: wimbloemendaal
PostPosted: Sat Mar 29, 2014 11:31 am 
Offline

Joined: Wed Aug 22, 2007 1:12 pm
Posts: 2285
gerrit wrote:
De Type 35's zijn genoegzaam bekend, maar de Type 36 is weer zo'n wonderlijke eend in de bijt. Bugatti, altijd in de weer om een auto zo licht mogelijk te maken, had, besloten deze éénzitter niet van achtervering te voorzien. Heel misschien een aardig ideevoor de gladhouten circuits in de Verenigde Staten, maar niet voor een normaal stratenwegdek waarop in Europa werd geracet, de coureurs werden hier uit hun bolides gejonast. Later werd in ieder geval één van de auto's van achtervering voorzien. Type 36 had een achtcylinder 1100cc motor en en er reden twee zonder vering en één met vering mee in de Grand Prix d'Alsace van 1926. Dubonnet won (hij reed de geveerde wagen) de tweede en derde plaats waren voor Maggi en de Vizcaya met de ongeveerde auto's, plaats vier en vijf waren voor Sima-Violets, de resterende acht bolides kwamen niet opdagen.

hier zijn alle 3
Attachment:
Type36.jpg
Type36.jpg [ 96.5 KiB | Viewed 108230 times ]


Last edited by Uwe on Wed Jul 23, 2014 11:02 am, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: wimbloemendaal
PostPosted: Sun Mar 30, 2014 12:25 pm 
Offline

Joined: Wed Sep 06, 2006 5:58 pm
Posts: 2810
Uwe ,bedankt voor de info en de foto.



http://wimbloemendaal.blogspot.nl/2014/ ... pe-44.html

Het Type 44 met een drie liter achtcylindermotor verscheen in 1927. De carrosserie van bovenstaande auto is duidelijk geïnspireerd op die van een rijtuig, een vorm die Ettore bewonderde. Dat zo'n auto in een later leven wel eens voor heel andere doeleinden kon worden gebruikt als het vervoeren van personen en eindigde als bakkersbestelwagen toont de foto hieronder. De wagen is vanwege de benzineschaarste tijdens de Tweede Wereldoorlog bovendien voorzien van een houtgasgenerator.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: wimbloemendaal
PostPosted: Mon Mar 31, 2014 10:02 am 
Offline

Joined: Wed Sep 06, 2006 5:58 pm
Posts: 2810
http://wimbloemendaal.blogspot.nl/2014/ ... pe-68.html

Het is gemakkelijk Type 51 met Type 35B te verwisselen. Ik bedoel wanneer ze beide als racewagen zijn aangekleed en ik heb het natuurlijk niet over een Type 51 met een openstaande motorkap, want dan wordt duidelijk dat Type 51 twee bovenliggende nokkensassen heeft. De motorinhoud is 2300cc, maar er is ook een Type 51A met een motorinhoud van 1500cc. In totaal werden er 40 Type 51's gemaakt, waarvan er nog 26 exemplaren zijn bewaard. Dat er op verzoek van een klant een personenwagenversie mogeljk was, laat onderstaande foto zien.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog keerde Bugatti terug op zo'n stroomlijnvorm. Dit is een ontwerp voor Type 68, met een piepkleine motor met een inhoud van 350cc. Het prototype van Type 68 was onderstaand tweezits open autootje.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: wimbloemendaal
PostPosted: Tue Apr 01, 2014 3:13 pm 
Offline

Joined: Wed Sep 06, 2006 5:58 pm
Posts: 2810
http://wimbloemendaal.blogspot.nl/2014/ ... pe-40.html

Voor de totaal niet oplettende aanschouwer is dit een oude automobiel, voor de een beetje oplettende aanschouwer is dit een driekleurige auto en voor de beter oplettende aaanschouwer is dit een A-Ford en de laatste, de meest oplettende, heeft ongelijk. Maar ik begrijp het wel, de hier boven afgebeelde Bugatti Type 40A heeft een Amerikaans ogende carrosserie: een roadster zoals Amerikaanse fabrieken ze eind jaren twintig leverden. De Type 40A had een niets grotere viercylindermotor dan van het Type 40, dat vanaf medio 1926 leverbaar was. De Type-40-motor kwam uit het Type 37 en had een inhoud van 1500cc. De jaren twintig was de tijd van met de auto de Sahara in, Citroën deed het met door Kégresse ontwikkeld halftracks (rupsbanden achter), Renault met drie-assers met op alle assen (dus ook op de vooras) dubbellucht en Bugatti had luitenant Loiseau met een redelijk uitgeklede Type 40. In het bakje achter stonden twee reservoirs met 30 liter benzine, een tank met 20 liter olie, een geweer met 200 stuks munitie, leeftocht voor 4 dagen en 20 liter water.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: wimbloemendaal
PostPosted: Wed Apr 02, 2014 9:42 am 
Offline

Joined: Wed Sep 06, 2006 5:58 pm
Posts: 2810
http://wimbloemendaal.blogspot.nl/2014/ ... pe-39.html

Type 39 is eigenlijk een Type 35, maar dan met een achtcylindermotor met een inhoud van 1493cc, Type 39A heeft bovendien nog een Rootssupercharger. De motor had één bovenliggende nokkenas, drie kleppen per cylinder en één Zenithcarburateur. Er zijn slechts tien Type 39's gemaakt.

Bartolomeo Constantini won in een Type 39 met racenummer 22 in 1925 de Voiturette Grand Prix in Montlhér

Image

Een model met een ander nummer, maar wel in een mooi diorama.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: wimbloemendaal
PostPosted: Thu Apr 03, 2014 2:11 pm 
Offline

Joined: Wed Sep 06, 2006 5:58 pm
Posts: 2810
http://wimbloemendaal.blogspot.nl/2014/ ... pe-35.html

Dit is een icoon: Bugatti Type 35, een achtcylinderracewagen, die in 1924 verscheen en waar vier ondertypes van waren te onderscheiden: A, B, C en T en de 35's zonder lettertoevoeging waren opnieuw onder te verdelen, want er was een Type 35 met een tweelitermotor, een Type 35 met een anderhalvelitermotor (later vervangen door Type 39), een Type 35 met een 1100cc-motor en compressor (de eenzitsversie heette Type 36). Type 35T was een een ongeblazen versie met een 2300cc-motor, de T stond voor Targa (Targa Florio), Type 35B was een racewagen met 2300cc motor met compressor en de Type 35C een tweeliter versie van de Type 35B. De 35A was een auto met de carrosserie van Type 35, maar met de motor van Type 38. Allemaal nogal ingewikkeld, maar hoe dan ook een prachtige auto!

Image

:D Een van de mooiste modellen volgens mij. :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: wimbloemendaal
PostPosted: Fri Apr 04, 2014 10:17 am 
Offline

Joined: Wed Sep 06, 2006 5:58 pm
Posts: 2810
http://wimbloemendaal.blogspot.nl/2014/ ... -35-2.html

Er zijn nogal wat Type 35's in miniatuur gemaakt, soms simpel uit plastic een andere keer, zoals ik gister liet zien, compleet met interieur. Hierboven staat het meest eenvoudige model. Alhoewel 1/43 een algemeen aanvaarde schaal is, zijn er toch modellen die daarvan afwijken.

Image

Deze is ook wat verschillend.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: wimbloemendaal
PostPosted: Sat Apr 05, 2014 10:44 am 
Offline

Joined: Wed Sep 06, 2006 5:58 pm
Posts: 2810
http://wimbloemendaal.blogspot.nl/2014/ ... pe-43.html

Een Bugatti Type 43 met een fraaie carrosserie: een aan een bolide ontleende vorm en toch plaats voor vier personen. Razendsnel, want goed voor meer dan 100 mijl per uur, de motor kwam dan ook uit de 35B.

Image

In plaats van een Model 1:43 is er van het type-43 ook een borstplaat gemaakt. Deze gevonden in Spanje.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: wimbloemendaal
PostPosted: Sun Apr 06, 2014 9:31 am 
Offline

Joined: Wed Sep 06, 2006 5:58 pm
Posts: 2810
http://wimbloemendaal.blogspot.nl/2014/ ... pe-46.html

De echte auto - met kenteken MZ-20-08 - bevindt zich sinds 1963 in ons land, als ik me goed herinner zag ik de wagen ooit met andere Bugatti's op het parkeerterrein van restaurant "De Bijhorst" in Wassenaar, vlak bij het viaduct waar aan de andere kant HTM-tramlijn 4 zijn eindpunt had. Ik meen dat de toenmalige eigenaar Sauerbier was en in Rotterdam woonde.

De auto, een Type 46 uit 1929 had oorspronkelijk niet deze gevlochten, maar een normale carrosserie, en werd in de Tweede Wereldoorlog tot vrachtwagen verbouwd, met de "wicker body" wordt de auto "La Farbie" genoemd. De achtcylindermotor heeft een inhoud 5,3 liter.

Elk jaar is deze prachtige Bugatti 1:1 te zien op het EB festival in september in Molsheim.

Image

Image

Afgelopen jaar met de eigenaresse ?(2013)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: wimbloemendaal
PostPosted: Mon Apr 07, 2014 1:14 pm 
Offline

Joined: Wed Sep 06, 2006 5:58 pm
Posts: 2810
http://wimbloemendaal.blogspot.nl/2014/ ... pe-41.html

Er zijn, zoals ik al heb laten zien, op verschillende schalen modellen van Type 35. Maar ook van Type 41 "La Royale" is een arsenaal aanwezig, simpel van plastic en fout van kleur, maar soms ook zo fraai, dat deuren en motorkap open kunnen en de bekleding vrijwel conform is met die van de echte Coupé Napoleon.

Image

Er is ook een model van de type-41 van "tin", zie foto hier boven. De andere modellen van Bugatti van "tin" staan er ook op.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: wimbloemendaal
PostPosted: Tue Apr 08, 2014 12:13 pm 
Offline

Joined: Wed Aug 22, 2007 1:12 pm
Posts: 2285
gerrit wrote:
http://wimbloemendaal.blogspot.nl/2014/04/bugatti-type-46.html

nieuw vanaf Chromes 1:43
Image

Image


Last edited by Uwe on Wed Apr 09, 2014 7:34 am, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: wimbloemendaal
PostPosted: Wed Apr 09, 2014 5:26 am 
Offline

Joined: Wed Sep 06, 2006 5:58 pm
Posts: 2810
Uwe, Chromes een pracht model.

Image

Plumbies Inter 4 Bugatti La Farbie 1935 1:43 Metal


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: wimbloemendaal
PostPosted: Mon Jul 14, 2014 5:40 am 
Offline

Joined: Wed Sep 06, 2006 5:58 pm
Posts: 2810
http://wimbloemendaal.blogspot.nl/2014/ ... en-zo.html

Natuurlijk zou mijn miniatuurspoorbaan in de Elzas liggen. Ik koos een plaatsnaam voor het station: Cernay. Niet dat ik een plattegrond en foto's had waarnaar ik de baan kon modelleren, maar ik zag zo'n lange naam als Ribeauvillé of Pfaffenheim niet zitten. Ik ben één keer, een paar jaar geleden, in Cernay op het station geweest, ik was niet onder de indruk en vond mijn fantasiestation mooier.

Image

Mooie streek, de Elzas, dat wel. Dertig jaar geleden was ik in de plaats waar gister de touretappe eindigde, in Gérardmer, ik heb daar zelfs twee keer rond het meer gefietst, grote beklimmingen zaten er echter niet in, mijn Batavus had een cassette die uitstekend voldeed in Nederland, maar niet in de Elzas. Natuurlijk was ik een aantal keren in Mulhouse, niet alleen vanwege het prachtige automobielmuseum,

Image

met de geweldige Bugatticollectie, maar ook om keer op keer het spoorwegmuseum te bekijken, dat duidelijk laat zien dat je als museum niet tot infantilisering hoeft over te gaan om bezoekers te trekken.

Dertig jaar geleden ging ik van Mulhouse naar Ferrette (foto) een klein plaatsje ten zuiden van Mulhouse, vandaar ben ik naar Bazel gefietst. Ik liet de auto in Ferrette staan en kwam dus zonder bagage aan de Frans-Zwitserse grens, waar de Zwitserse dounier me vroeg: "Ware dabi?" Ik moest even nadenken: "Ware dabi?", aha, iets aan te geven. Twee dagen later fietste ik in de richting Porrentruy, vanuit Ferrette minder ver dan Bazel, maar het terrein was geaccidenteerder en ik moest van de fiets.

:D


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 1 hour


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  

Valid CSS :: Valid XHTML Copyright © 2007 by Bugattibuilder.com :: Disclaimer :: Contact :: Advertising possibilities

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group